onsdag 28 april 2010

Året peakar nu

Som projektledare för Entrepreneurs Academy har jag fått äran av Madde att skriva en gästinlägg i hennes blogg. Först av allt vill jag göra reklam för den EntreprenörsDag som kommer äga rum i mitten av maj på ekonomikum. Det kommer bli i en klass för sig. Det lovar jag!

Men nu till det väsentliga.. Dan före dan, före dopparedan. Jag gissar att några av er kommer att satsa allt på dubbeln, men med dopparedan menar jag dess klassiska betydelse. På fredag är det lilla julafton för oss studenter. Med skillnaden att vid den här varianten på julafton så får man börja en dag tidigare, det är okej.

Valborgstermin, Valborgsperiod, Valborgsvecka allt kokar ner till två dygn av vansinne. Och likt alla år kan man nästa ta på spänningen och förväntningarna.

Förra året hade jag en polare som på kvalborg, i taxin ner till slottsbacken och kön till stocken, kom med en klockren liknelse som beskrev känslan där precis innan allt sätter igång:

"Det är som när man badar bland riktigt stora vågor, plötsligt ser man den där stora vågen komma. Den stora vågen är Valborg. Man ser även att vågen kommer bryta precis på en, så man tar ett djup andetag, blundar och håller för näsan. Sen bryter vågen och man kastas omkring, helt utan kontroll. Man har ingen aning om vad som är upp, ner, framåt eller bakåt. Men så plötsligt blir allt lugnt och man ploppar upp till ytan, på ungefär samma ställa som man var på innan vågen kom."

Som Uppsala native har man upplevt ett par Valborg genom åren. Det första Valborg som jag verkligen kommer ihåg var för exakt 10 år sedan och kvällen hade på klassiskt vis spenderats i slottsbacken. Klockan var runt 01:30 och jag var på väg hem på nattbussen med min dåvarande flickvän. Hon var trött och låg i mitt knä och jag klappade henne på håret. Vi såg nog så där härligt tonårsförälskade ut. Men plötsligt sätter hon sig upp och får hon den där blicken. Blicken som säger: "nu ska jag spy". Och sen spyr hon över hela mig. Först är det rätt skönt, efter en lång och kall kväll utomhus blir jag nu alldeles kroppsvarm. Sen kommer en viss avsmak och det var slutet på det förhållandet. Som en extra knorr på historien satt chefredaktören för UNTfredag bakom oss och skrev en krönika om det lagom till Valborg året efter.

Senaste Valborg var kanske också det hittills bästa. En galen kvalborg och kanonväder på Valborg gjorde förutsättningarna pefekta. I kön till Stockens galopp kom en reporter från ABC fram och frågade hur länge vi hade köat och varför. Jag blev lite ställd av frågan varför. Kanske för att svaret på frågan var så självklart...

http://www.youtube.com/watch?v=20Hyvt-4tjE

1 kommentar: